РЕКОМЕНДАЦІЇ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА.
Профілактика тривожності
Для реалізації цих конкретних завдань ви
можете скористатися іграми, описаними в відповідних розділах нижче. При їх
організації важливо дотримуватися деяких правил, які дозволять створити
комфортну ігрову обстановку для тривожної дитини.
Правило 1. Ніколи не порівнюйте дитину з іншими дітьми, не наводите їх в приклад. Якщо ви хочете підкреслити
динаміку в роботі дитини над якимось своїм якістю, то краще порівнювати його
успіхи з його ж результатами вчора, тиждень або місяць тому.
Правило 2. Уникайте
змагальних моментів в іграх. Нехай краще дитина грає для власного задоволення і
користі, а не з метою виграти. Також небажано ставити тривожного дитині
тимчасові рамки виконання завдання або підганяти його. Цим ви навряд чи
прискорите його дії, а ось рівень тривожності піднімете напевно.
Правило 3. Вводите дитини в нову гру обережно,
даючи йому можливість спокійно ознайомитися з нею, поспостерігати за зразком
дій (якщо такі є). Якщо ви відчуваєте опір дитини, його небажання брати участь
в грі, ні в якому разі не наполягайте. Можна змусити дитину виконати якісь дії, але не можна
змусити грати по-справжньому! Так що в таких скрутних випадках
намагайтеся проявити
творчий підхід, щоб зацікавити дитину і
знизити його занепокоєння. Для цього змінюйте правила гри, враховуючи
особливості вашого сина чи дочки, використовуйте наочний матеріал, вже знайомий
дитині, почніть грати з кимось іншим, показуючи
дитині приклад. Словом, дійте за обставинами.
Всі ігри можна проводити у родинному колі
Етюд «Кораблик»
Дорослий каже: «Уявіть собі, що ми на
кораблі. При словах: «Тиха, спокійна погода, світить сонечко» ви повинні
зображати хорошу погоду ». При слові «Буря!» Ви повинні створювати шум,
кораблик гойдається все сильніше (сильно гойдатися). Один з дітей, що
знаходиться на кораблику, повинен перекричати бурю: «Я не боюся бурі, я найсильніший матрос!» Вправа
повторюється кілька разів.
Вправа «Позбавлення від тривог»
Мета: зняття тривоги, неспокою, підготовка до очікуваної стресовій
ситуації.
Процедура: Розслабтеся і уявіть, що ви сидите на чудовій зеленій галявині в
ясний сонячний день. Небо освітлене веселкою, і частка цього сяйва належить
вам. Воно яскравіше тисяч сонць. Його промені м'яко і ласкаво пригріває вашу голову,
проникають в тіло, розливаються по ньому, все воно наповнюється очищує цілющим
світлом, в якому розчиняються ваші засмучення і тривоги, всі негативні
думки і почуття, страхи і припущення. Всі хворі частинки залишають
ваше тіло, перетворившись в темний дим, який швидко розсіює ніжний вітер. Ви
позбавлені від тривог, ви очищені, вам світло і радісно!
Вправа «Лагідні лапки»
Мета: зняття
напруги, м'язових затискачів, зниження агресивності, розвиток
чуттєвого сприйняття, гармонізація відносин між дитиною і дорослим.
Дорослий підбирає 6-7 дрібних предметів різної фактури: шматочок хутра,
пензлик, скляний
флакон, намиста, вату і т. Д. Все це викладається на стіл. Дитині
пропонується оголити руку по лікоть; вихователь пояснює, що по руці ходитиме
«звір» і стосуватися ласкавими лапками. Треба з закритими очима вгадати, який
«звір» торкався до руки - відгадати предмет. Дотики повинні бути погладжують,
приємними.
Гра «Ляльковий театр»
Мета: для роботи з тривожними, сором'язливими, агресивними, гіперактивними
дітьми.
Даний метод схожий за своєю концепцією на метод психодрами, він дозволяє
спроектувати будь-яку терапевтичну ситуацію, при цьому у дитини є своєрідний захист - ширма, що дозволяє
домогтися набагато більшого ефекту, проблеми вдягаються в иносказательную,
метафоричну форму.
Дитина сама вибирає героїв для своєї казки. Змоделювавши під керівництвом
психолога проблемну ситуацію і знайшовши вихід з неї, «переживши» цю
ситуацію, дитина
набуває досвід, який може бути використаний в реальному житті.
Вправа "Апельсин (або
лимон)"
Мета: навчання дитини управлінню своїм гнівом і зниження рівня тривожності.
Хід гри: Дитина лежить на спині, голова трохи набік, руки і ноги злегка
розставлені в сторони. Попросіть дитину уявити, що до його правій руці
підкотився апельсин, нехай він візьме апельсин в руку і почне вичавлювати з
нього сік (рука повинна бути стиснута в кулак і дуже сильно напружена 8-10
секунд).
«Розтули кулачок, відкати апельсин (деякі діти уявляють,
що вони вичавили сік, ручка тепла., М'яка., Відпочиває.»
Потім апельсин підкотився до лівої руки. І та ж процедура виконується з
лівою рукою. Бажано робити вправи 2 рази (при цьому поміняти фрукти, якщо воно
виконується тільки одне, якщо в комплексі з іншими вправами - досить одного
разу (з лівою і правою рукою).
Вправа "Зруш камінь"
Мета: навчання дитини управлінню своїм гнівом і зниження рівня тривожності.
Хід гри: Дитина лежить на спині. Попросіть його уявити, що біля правої ноги
лежить величезний важкий камінь. Треба добре впертися правою ногою (ступень) в
цей камінь і постаратися хоча б злегка зрушити його з місця. Для цього слід
злегка підняти ногу і сильно напружити її (8-12 секунд). Потім нога
повертається у вихідне положення; «Нога тепла.,
М'яка., Відпочиває.». Потім те ж саме проробляється з лівою ногою.
Немає коментарів:
Дописати коментар