пʼятницю, 3 липня 2020 р.

                                                     
ПОРАДИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА 
Малащук Дар`ї Петрівни




Під час карантину діти майже весь час проводять із своїми батьками. Вони грають, спілкуються із своїми татами та матусями, хочуть бути на них дуже схожими. І у цей час  дуже важливо, як батьки будуть себе поводити. Охоче вступати в гру, проявляти активне слухання, або відмахуватися від дитини. Та проявляти свої батьківські обов’язки в зауваженнях, нотаціях і претензіях.
Кожен день малюк чує у свою адресу безліч зауважень, коментарів, оцінок з боку батьків. Дорослим особливо важливо зрозуміти, яку роль в емоційно-особистісному розвитку дитини відіграють батьківські установки. Під батьківськими установками розуміється система або сукупність батьківського емоційного ставлення до дитини, сприйняття дитини батьками і способів поведінки з нею.
    Пропонуємо вам переглянути найбільш поширені негативні висловлювання, які дорослі необачливо можуть сказати своєму малюкові. Зверніть увагу на те, які наслідки вони мають.
Батьківські директиви, оцінки й установки
(На основі класифікації Н. А. Кряжевої)
Негативні установки
Наслідки
Позитивні установки
— Не будеш слухатись, з тобою ніхто не буде дружити!
Замкненість, відчуженість, конформність, безініціативність, улесливість.
— Будь собою, і тоді у тебе буде багато друзів.
— Горе ти моє! Нещастя ти моє!
Почуття провини, занижена самооцінка, конфлікти з батьками та оточенням, відчуження, вороже ставлення до інших.
— Щастя ти моє! Радість ти моя!
Плакса-вакса! Нитик!
Стримування емоцій, внутрішня озлобленість, тривожність, глибоке переживання навіть незначних проблем. Підвищена емоційна напруга, невпевненість у собі, безініціативність.
— Поплач, стане легшее.
— Ну що за дитина! Все готова розда ти!
Низька самооцінка, жадіб ність, здатність до накопичу вання, егоїзм, труднощі у спіл куванні з однолітками.
— Молодець, що ділишся з друзями!
— Не сунь носа не в свої справи!
Низька самооцінка, затримка психічного розвитку, відсутність своєї думки, ніяковість, відчуженість, замкненість, конфлікти з батьками.
— А ти як вважаєш?
— Одягайся теплі ше, бо змерзнеш і захворієш!
Підвищена увага до свого здоров’я, тривожність, страхи, часті простудні захворювання.
— Закаляйся! Будь здоровий!
— Ти — копія свого татуся! (матусі!)
Труднощі у спілкуванні з батьками, ідентифікація з батьківською поведінкою, неадекватна самооцінка, впертість, агресія, повторення батьків ської поведінки.
— Тато (мама) у нас чудовий (-а)! Мама у нас розумниця!
— Нічого не вмієш робити! Невдахо! Звідки у тебе лише руки ростуть!
Невпевненість у своїх силах, низька самооцінка, страхи, затримка психічного розвитку, низька мотивація до досяг нень, безініціативність.
— Спробуй ще раз, у тебе обов’язково вийде!
— Не кричи так! Оглухнеш!
Скрита агресивність, підвище на емоційна напруга, хвороби горла та вух, конфліктність.
— Скажи мені на вушко, давай пошепочемо разом!
Противне дів чисько, всі вони вередулі! (Хлопчику про дівчинку). Негідник! Всі хлопці — забіяки й хулігани! (Дівчинці про хлопчика).
Порушення у психосексуальному розвитку, ускладнення у міжстатевому спілкуванні, труднощі у виборі друга протилежної статі.
— Усі люди рівні між собою, але як вони несхожі одне на одного! І це дивовижно!
— Ти просто грязнуля!
Почуття провини, страхи, розсіяність, байдужість до себе і своєї зовнішності, нерозбірливість у виборі друзів.
— Як приємно на тебе дивитись, коли ти чистий і акуратний!
— Ти поганий, ображаєш маму! Я піду від тебе (до іншої дитини)!
Почуття провини, страхи, тривожність, самотність, порушення сну, відчуженість від батьків, замкненість.
— Я ніколи тебе не залишу! Ти — найулюбленіший!
— Життя таке складне! Ось виростеш — зрозумієш!
Недовіра, підозрілість, песи мізм, покірність долі, невміння долати перешкоди, схильність до нещасних випадків.
— Життя цікаве й чудове! Все буде добре!
— Геть з очей моїх! Не заважай! Знайди собі справу! Стань у куток!
Озлобленість, скритність, відчуженість, недовіра, агресивність, порушення стосунків з батьками.
— Іди до мене! Да вай в усьому розбе ремося разом!
— Не їж багато солодкого, зубки будуть боліти, і станеш товстою! Потовстієш, і тебе ніх то не буде любити.
Проблеми із зайвою вагою, хворі зуби, низька самооцінка, несприймання себе, порушен ня образу «Я», невпевненість, комплекс неповноцінності, підозрілість.
— Їж на здоров’я!
— У цьому світі сподівайся лише на себе, усі навколо шахраї!
Труднощі у спілкуванні, стра хи, підвищена самооцінка, підозрілість, проблеми надконтролю, почуття самотності й тривоги.
— У світі багато добрих людей, які готові тобі допомогти!
— Ах ти ж гидке ка ченя! І в кого ж ти такий некрасивий (потворний)?
Порушення образу «Я», по чуття беззахисності, невдо воленість своєю зовнішніс тю, порушення у спілкуванні, проблеми з батьками, низька самооцінка, невпевненість у своїх силах і можливостях.
— Як же ти мені подобаєшся!
— Не можна нічо го робити самому! Слід питати дозволу у дорослих!
Скритність, відчуженість, стра хи, безініціативність, тривож ність, залежність від чужої думки, ніяковість, невпевне ність у собі, боязнь старших, нерішучість.
— Ти такий моло дець! Можеш сам усе зробити.
— Та почекай ти! Завжди ти невчас но!
Скритність, відчуженість, за йва самостійність, відчуття беззахисності, непотрібності, замкненість, підвищена психоемоційна напруга.
— Якщо хочеш, давай я тобі допомо жу!
— Нікого не бійся, нікому не посту пайся — усім давай здачі! Ніколи не терпи образ!
Відсутність самоконтролю, поведінкової гнучкості, склад ності у спілкуванні, агресив ність, проблеми з однолітка ми, почуття вседозволеності, низький рівень довільної регу ляції, нестриманість.
— Тримай себе в руках! Поважай людей! Люди завжди можуть порозумітися, знайти спільну мову, домовитися.
    Тож батькам варто обережно й уважно ставитися до своїх словесних звернень та навчитися трансформувати негативні установки у позитивні, розвиваючи в дитині віру в себе. Включатися в активне слухання, чути свою дитину, звертати увагу на її прохання і бути поруч