ПОРАДИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
Малащук Дар`ї Петрівни
Під час карантину діти майже весь час проводять із своїми батьками. Вони
грають, спілкуються із своїми татами та матусями, хочуть бути на них дуже
схожими. І у цей час дуже важливо, як
батьки будуть себе поводити. Охоче вступати в гру, проявляти активне слухання,
або відмахуватися від дитини. Та проявляти свої батьківські обов’язки в
зауваженнях, нотаціях і претензіях.
Кожен день малюк чує у свою адресу безліч зауважень, коментарів, оцінок з
боку батьків. Дорослим особливо важливо зрозуміти, яку роль в емоційно-особистісному
розвитку дитини відіграють батьківські установки. Під батьківськими установками
розуміється система або сукупність батьківського емоційного ставлення до
дитини, сприйняття дитини батьками і способів поведінки з нею.
Пропонуємо вам переглянути найбільш поширені негативні
висловлювання, які дорослі необачливо можуть сказати своєму малюкові. Зверніть
увагу на те, які наслідки вони мають.
Батьківські директиви, оцінки й установки
(На основі класифікації Н. А. Кряжевої)
Негативні
установки
|
Наслідки
|
Позитивні
установки
|
— Не будеш
слухатись, з тобою ніхто не буде дружити!
|
Замкненість,
відчуженість, конформність, безініціативність, улесливість.
|
— Будь
собою, і тоді у тебе буде багато друзів.
|
— Горе ти
моє! Нещастя ти моє!
|
Почуття
провини, занижена самооцінка, конфлікти з батьками та оточенням, відчуження,
вороже ставлення до інших.
|
— Щастя ти
моє! Радість ти моя!
|
Плакса-вакса!
Нитик!
|
Стримування
емоцій, внутрішня озлобленість, тривожність, глибоке переживання навіть
незначних проблем. Підвищена емоційна напруга, невпевненість у собі,
безініціативність.
|
— Поплач,
стане легшее.
|
— Ну що за
дитина! Все готова розда ти!
|
Низька
самооцінка, жадіб ність, здатність до накопичу вання, егоїзм, труднощі у спіл
куванні з однолітками.
|
—
Молодець, що ділишся з друзями!
|
— Не сунь
носа не в свої справи!
|
Низька
самооцінка, затримка психічного розвитку, відсутність своєї думки,
ніяковість, відчуженість, замкненість, конфлікти з батьками.
|
— А ти як
вважаєш?
|
— Одягайся
теплі ше, бо змерзнеш і захворієш!
|
Підвищена
увага до свого здоров’я, тривожність, страхи, часті простудні захворювання.
|
—
Закаляйся! Будь здоровий!
|
— Ти —
копія свого татуся! (матусі!)
|
Труднощі у
спілкуванні з батьками, ідентифікація з батьківською поведінкою, неадекватна
самооцінка, впертість, агресія, повторення батьків ської поведінки.
|
— Тато
(мама) у нас чудовий (-а)! Мама у нас розумниця!
|
— Нічого
не вмієш робити! Невдахо! Звідки у тебе лише руки ростуть!
|
Невпевненість
у своїх силах, низька самооцінка, страхи, затримка психічного розвитку,
низька мотивація до досяг нень, безініціативність.
|
— Спробуй
ще раз, у тебе обов’язково вийде!
|
— Не кричи
так! Оглухнеш!
|
Скрита
агресивність, підвище на емоційна напруга, хвороби горла та вух,
конфліктність.
|
— Скажи
мені на вушко, давай пошепочемо разом!
|
Противне
дів чисько, всі вони вередулі! (Хлопчику про дівчинку). Негідник! Всі хлопці
— забіяки й хулігани! (Дівчинці про хлопчика).
|
Порушення
у психосексуальному розвитку, ускладнення у міжстатевому спілкуванні,
труднощі у виборі друга протилежної статі.
|
— Усі люди
рівні між собою, але як вони несхожі одне на одного! І це дивовижно!
|
— Ти
просто грязнуля!
|
Почуття
провини, страхи, розсіяність, байдужість до себе і своєї зовнішності,
нерозбірливість у виборі друзів.
|
— Як
приємно на тебе дивитись, коли ти чистий і акуратний!
|
— Ти
поганий, ображаєш маму! Я піду від тебе (до іншої дитини)!
|
Почуття
провини, страхи, тривожність, самотність, порушення сну, відчуженість від
батьків, замкненість.
|
— Я ніколи
тебе не залишу! Ти — найулюбленіший!
|
— Життя
таке складне! Ось виростеш — зрозумієш!
|
Недовіра,
підозрілість, песи мізм, покірність долі, невміння долати перешкоди,
схильність до нещасних випадків.
|
— Життя
цікаве й чудове! Все буде добре!
|
— Геть з
очей моїх! Не заважай! Знайди собі справу! Стань у куток!
|
Озлобленість,
скритність, відчуженість, недовіра, агресивність, порушення стосунків з
батьками.
|
— Іди до
мене! Да вай в усьому розбе ремося разом!
|
— Не їж
багато солодкого, зубки будуть боліти, і станеш товстою! Потовстієш, і тебе
ніх то не буде любити.
|
Проблеми
із зайвою вагою, хворі зуби, низька самооцінка, несприймання себе, порушен ня
образу «Я», невпевненість, комплекс неповноцінності, підозрілість.
|
— Їж на
здоров’я!
|
— У цьому
світі сподівайся лише на себе, усі навколо шахраї!
|
Труднощі у
спілкуванні, стра хи, підвищена самооцінка, підозрілість, проблеми
надконтролю, почуття самотності й тривоги.
|
— У світі
багато добрих людей, які готові тобі допомогти!
|
— Ах ти ж
гидке ка ченя! І в кого ж ти такий некрасивий (потворний)?
|
Порушення
образу «Я», по чуття беззахисності, невдо воленість своєю зовнішніс тю,
порушення у спілкуванні, проблеми з батьками, низька самооцінка,
невпевненість у своїх силах і можливостях.
|
— Як же ти
мені подобаєшся!
|
— Не можна
нічо го робити самому! Слід питати дозволу у дорослих!
|
Скритність,
відчуженість, стра хи, безініціативність, тривож ність, залежність від чужої
думки, ніяковість, невпевне ність у собі, боязнь старших, нерішучість.
|
— Ти такий
моло дець! Можеш сам усе зробити.
|
— Та
почекай ти! Завжди ти невчас но!
|
Скритність,
відчуженість, за йва самостійність, відчуття беззахисності, непотрібності,
замкненість, підвищена психоемоційна напруга.
|
— Якщо
хочеш, давай я тобі допомо жу!
|
— Нікого
не бійся, нікому не посту пайся — усім давай здачі! Ніколи не терпи образ!
|
Відсутність
самоконтролю, поведінкової гнучкості, склад ності у спілкуванні, агресив
ність, проблеми з однолітка ми, почуття вседозволеності, низький рівень
довільної регу ляції, нестриманість.
|
— Тримай
себе в руках! Поважай людей! Люди завжди можуть порозумітися, знайти спільну
мову, домовитися.
|
Тож батькам варто обережно й уважно ставитися до своїх
словесних звернень та навчитися трансформувати негативні установки у позитивні,
розвиваючи в дитині віру в себе. Включатися в активне слухання, чути свою дитину, звертати увагу на її
прохання і бути поруч
Немає коментарів:
Дописати коментар