Консультує практичний психолог ЗДО №36 "Пролісок" -
Дарья Петрівна Малащук.
Дарья Петрівна Малащук.
Чому казка - найкращий інструмент для виховання
дитини?
Значення казок у вихованні дітей важко переоцінити.
Накопичуючи у собі мудрість колишніх поколінь, вони мають справді чарівну силу:
навчальну, розвивальну, творчу. Варто відзначити, що казки впливають на
формування мислення дитини, на її поведінку протягом усього дитинства з перших
днів життя. Спочатку діти вбирають інформацію про найпростіші цінності й
поняття разом з материнськими піснями, віршиками, приповідками. Трохи пізніше,
після двох років, починається справжнє виховання за допомогою казки.
Психолого-педагогічні дослідження свідчать про те, що діти різного віку
по-різному сприймають казку. Дошкільний вік (від 3 до 6 років) - це період
активного становлення художнього сприйняття дитини.
Так, наприклад, в молодшому дошкільному віці (від 3 до
4 років) сприйняття казки та її розуміння безпосередньо залежать від особистого
досвіду дитини, який у неї ще дуже обмежений. У центрі уваги дитини знаходиться
головний герой. Дітей цікавить його зовнішність, дії, вчинки. Але оскільки самі
діти найчастіше це уявити не можуть, то потребують унаочнення у вигляді
ілюстрацій. Однією з особливостей дитячого сприйняття є те, що дитина бачить
дії й вчинки персонажа, але не розуміє мотивів.
У середньому дошкільному віці (від 4 до 5 років)
розширюється коло уявлень дитини, збагачується життєвий досвід, знання. У цьому
віці інтенсивно розвивається уява і мова. Це сприяє формуванню вміння правильно
оцінювати персонажів і події. Уже не обов'язково використання ілюстрації для
кожного повороту подій у казці, але вони як і раніше мають позитивну функцію.
Існує кілька ключових моментів, що характеризують
сприятливий вплив казок на дитину:
Казка - це інструмент ненав'язливого навчання
Не таємниця, що діти найкраще сприймають інформацію,
подану в ігровій формі. Серйозне моралізаторство дорослих швидко стомлює
малюків. У той же час за допомогою казкових героїв можна пояснити дітям всі ті
ж самі істини, але зробити це у легкій, доступній для дитячого розуміння формі.
Казки заслужено вважають найпотужнішим інструментом навчання дітей. А все
тому, що вони дають так звані непрямі настанови. Діти мислять образами, їм
набагато простіше уявити собі ситуацію з боку, де головними героями є казкові
персонажі. Саме на прикладі героїв казок найкраще засвоюється важлива життєва
інформація (наприклад, складно пояснити дитині, чому вона повинна ділитися
іграшками з іншими, а от сказати, що він скнара з якої-небудь казки - відразу
матиме результат, адже бути антигероєм дитині не захочеться).
Казки загартовують характер
У казках дуже яскраво прослідковуються різні
протиставлення: хоробрість і боягузтво, багатство і бідність, працьовитість і
лінь, кмітливість і дурість ... Поступово, без тиску з боку дорослих, діти
вчаться відрізняти добро і зло, співпереживати позитивним героям, подумки
проходити разом з ними через різні труднощі і випробування. «Казки не
розповідають дітям про існування драконів. Діти вже знають, що дракони існують,
- писав Г.К.Честерон. - Казки розповідають дітям, що драконів можна перемогти».
Між іншим, той факт, що наприкінці казкових історій добро тріумфує над злом, є
найважливішим чинником у вихованні дітей. Розуміючи цю просту відому всім
з дитинства істину, дитина буде відчувати себе впевненішою і сміливішою, а
життєві негаразди сприймати як щось природне. Це лише загартує характер і силу
духу малюка.
Казки допомагають вчасно побачити психологічні
проблеми
Виховне значення казок проявляється також у тому, що
вони здатні впливати на формування особистих рис. У дитячому віці психіка ще
нестабільна, межа між добром і злом злегка розмита. Тому батькам необхідно
прислухатися до своїх дітей і слідкувати, яким казкам вони віддають перевагу.
Можливо, що улюблені й не улюблені дитиною персонажі вказують на емоційні
проблеми малюка, які назрівають. У цьому випадку за допомогою тієї ж казки
можна трохи скорегувати розвиток дитячої психіки, направити її в правильне
русло. Дуже важливо спільно обговорювати прочитане, звертати увагу дитини на
якісь ключові моменти, роз'яснювати незрозуміле.
Казка єднає
Крім того, що казка є ефективним засобом виховання
дитини, здатним вирішувати безліч завдань, вона також об'єднує батьків та їхніх
дітей, дає можливість просто приємно провести час і відпочити від метушні
реального світу. У юному віці діти осмислено сприймають сюжет, встановлюють
прості причинно-наслідкові зв'язки. Характеризуючи героя, найчастіше
висловлюють правильні судження про їхні вчинки, опираючись при цьому на свої
уявлення про норми поведінки та особистий досвід. Завдання батьків полягає в
тому, щоб навчитися розуміти сенс казкових образів так, як це роблять діти.
Немає коментарів:
Дописати коментар